Discurs en l’acte de col·locació del retrat de Josep Pratdesaba i Portabella a la Galeria de Vigatans Il·lustres 6/8

L’afició a la ràdio de Josep Pratdesaba i Portabella ens exhorta a parlar de les seves contribucions. El 1925, es va fundar la revista Ràdio-Lot (1925-1929) dedicada al món de la radiodifusió. Les particularitats de la revista feu col·locar-la entre les primeres d’Europa. Pratdesaba hi va participar com a articulista. D’altra banda, ell fou el primer a reclamar públicament la implementació d’un sistema de butlletins meteorològics radiats per informar a la població. Ho feu mitjançant l’article «El servey meteorológich de Catalunya» a la Revista de la Cambra Agrícola Ausetana el 1923 i posteriorment amb «El “Broadcasting” Català» a Joventut Catalana el 1925. Tingué la seva materialització pocs anys més tard: fins aleshores, en tot Europa no s’havia difós informació meteorològica a la gent del carrer, ni tan directament ni amb tanta immediatesa. Tampoc ens podem oblidar de la seva experiència a la Ràdio Associació de Catalunya (RAC) i anterior, l’Associació Nacional de Radiodifusió (ANR). El quatre de febrer de 1927 l’emissora inaugurava el Servei Meteorològic per ràdio, proposat per Josep Pratdesaba i pel pare Manuel Cazador. Aviat, a l’ANR se li va concedir una emissora en ona curta, i una en ona mitja. El dinou d’abril de 1930, va començar a radiar la nova emissora, cofundada pel vigatà : Ràdio Associació de Catalunya. El 1933 l’ANR va canviar el nom pel de Ràdio Associació de Catalunya, i al desembre va passar de Societat Civil a Societat Cooperativa. Josep Pratdesaba i Portabella formà part de la primera Junta Directiva derivada de la nova RAC. Havien pensat aquesta com una emissora divulgativa, cultural, informativa i amb servei de meteorologia inclòs. A ell li van encarregar les seccions d’astronomia i meteorologia, i fins i tot va col·laborar en un programa setmanal de divulgació astronòmica, i en un altre d’informació meteorològica. Aquella emissora, al gener de l’any 1939 va ser ocupada per les forces franquistes. A la mort del dictador Franco van iniciar-se els esforços per recuperar-la. L’any 1980 la RAC es va constituir de nou, i l’any 1998 va acceptar una oferta de col·laboració amb una empresa de ràdio lligada al Grup Godó: naixia RAC105 i RAC1, avui dia emissores d’èxit.

Junta Consultiva de Ràdio Associació de Catalunya (Fons Brangulí. Arxiu Nacional de Catalunya). Josep Pratdesaba i Portabella és el primer assegut a l’esquerra.

Tot el vast saber científic que hem exposat no hauria tingut sentit per a Josep Pratdesaba i Portabella si no hagués pogut compartir-lo i transmetre’l a la societat. Així doncs, podem atribuir al vigatà la qualitat de divulgador científic, i pràcticament democratitzador de la ciència. Ell desglossà conferències en el si del Círcol Literari, l’entitat acadèmica històrica per excel·lència; al Centre Excursionista de Vic: ell fou un dels primers seixanta-tres socis residents  que hi donaren suport; a l’Ateneu Balmes, creat per a la commemoració del centenari del naixement del savi filòsof, així com també en d’altres àmbits. Així mateix, en èpoques on es parlava de política i religió, ell va tenir cura de fer arribar als conciutadans continguts científics gràcies a la seva quantitat ingent d’articles a la premsa local: més d’un centenar.

Josep Pratdesaba i Portabella també fou pioner en la introducció del ciclisme a la ciutat [de Vic], disciplina de la qual avui dia hi ha diverses entitats. Un dia, amb companys del Círcol Literari van rebre una andròmina a l’estació del ferrocarril de la qual el factor  els advertí que no s’aguantava dreta: era la primera bicicleta que arribava a Vic. El 1891 Pratdesaba va fundar el Veloz Club Vicense . Posteriorment vingueren la Societat Ciclista Vic-Sport; la Secció Ciclista de la Unió Esportiva de Vic; la Unió Ciclista Vic, i el Club Cicloturista Jufré-Vic ETB.

Grup d'aficionats al ciclisme. D'esquerra a dreta, Josep Pratdesaba i Portabella és el tercer que està dret.


Comentaris